Home

Research Talks

  • Florian Bartols: Cluster Simulation of Real-time Ethernet - Calculation of Topology Setups Basing on FIBEX

Abstract: Today's cars are complex distributed systems with more than 60 single nodes, interconnected via several dedicated network systems, that suffer from either bandwidth or real-time limitations. Real-time Ethernet is a new approach to compensate these limitations. To support ECU testing at an early development point in time, cluster simulation is the state of the art manner, that configuration is based upon exchangeable network description languages. In this work a RTEthernet extension for the de facto standard FIBEX is presented, as well as a formal framework, that allows to calculate a suitable configuration for selected nodes. Slides

  • Phillipp Meyer: Einführung in Audio Video Bridging

Zusammenfassung:  Audio/Video Bridging (AVB) ist der Name für einen Satz aus vier Standards, welche von der Audio Video Bridging Task Group des IEEE 802.1 entwickelt wurden. Diese Spezifikationen erlauben Services über IEEE 802 Netzwerke die, mit niedriger Latenz, synchron und priorisiert Daten streamen. So garantiert AVB im besten Fall einen maximalen Jitter von 2ms über bis zu sieben Bridges. Um diese Ergebnisse zu liefern wird innerhalb eines AVB fähigen Netzwerks die vorhandene Bandbreite mittels des in IEEE 802.1Qat spezifizierten „Stream Reservation Protokoll“ (SRP) dynamisch alloziert. Das Queuing und Scheduling wird im IEEE Standard 802.1Qav beschrieben und stellt sicher, dass jeder Teilnehmer die pro physikalischem Link reservierten Bandbreiten einhält. Die Zeitsynchronisation wird mit Hilfe eines Subsets vom in IEEE 1588 festgelegtem „Precision Time Protocol“ (PTP) ermöglicht. Dieses Subset ist in IEEE 802.1AS definiert. Dieser Vortrag behandelt die Aspekte Bandbreitenreservierung und Scheduling im Detail. Slides

Latest News

  • Till Steinbach Awarded Prize for Dissertation Wednesday, 7 November, 2018

    Till Steinbach was honored at the IAV Talent Innovation Day for his work "Ethernet-basierte Fahrzeugnetzwerkarchitekturen für zukünftige Echtzeitsysteme im Automobil" in the Excellence category. On November 1, 2018, the Berlin engineering partner IAV organized a day for interested young talents, the "IAV Talent Innovation Day". Within this context, top students and graduates were awarded the...

    Read More ...

  • SecVI Research Project Launched Sunday, 1 April, 2018

    The SecVI (Security for Vehicular Information) research project is launched. Our target is to secure future in-vehicular networks. In this project a robust and low-complexity network architecture will be developed. It improves the security of message flows. Based on vehicle-specific communication characteristics, the network of a vehicle will be monitored at various levels and shielded against...

    Read More ...

  • Best Paper Award at LCN '15 Wednesday, 28 October, 2015

    Till Steinbach et al. "Beware of the Hidden" awarded best paper at this year 40th anniversary IEEE LCN conference.

    Read More ...